Zaprojektuj okładkę,
która wychodzi z aplikacji
Ostatnio wykupiłam dodatkowy kurs graficzny. I powiem ci, że był to strzał w 10!
Bo mimo, że jestem bardzo zadowolona z mojego portfolio projektów podcastowych okładek i uważam, że każda z nich jest wyjątkowa, to jednak kursów i szkoleń, aby wchłonąć nową wiedzę nigdy za mało.
A dlaczego postawiłam na szkolenie graficzne?
Nie tylko po to, aby tworzyć wyjątkowe okładki, ale też spójne grafiki do mediów czy unikalne nakładki i grafiki dla materiałów wideo. Na co dzień stawiam na recykling treści, który de facto musi iść w parze z estetycznymi grafikami.
Czy projekt okładki wpływa na jej atrakcyjność?
No jasne, że tak! Dzięki okładce możesz przyciągnąć potencjalnego odbiorcę z ulicy i udowodnić mu ca co cię stać.
Okładka to mówiąc najkrócej reklama Twojego podcastu, która jednocześnie identyfikuje się z Twoją marką, wpływa na Twoją rozpoznawalność w mediach no i rzecz kluczowa- odpowiednio zaprojektowana potrafi przyciągnąć nowych odbiorców. Wystarczy jedno kliknięcie, aby potencjalny słuchacz zapoznał się z ideą twojego podcastu i ostatnimi tematami.
W jaki sposób zaprojektować Podcastową Okładkę?
Zacznij od inspiracji, osobiście korzystam z aplikacji Pinterest (https://pl.pinterest.com/). To nieograniczona baza inspiracji i pomysłów, nie tylko graficznych, w której można bez końca buszować. Ostrzegam, potrafi uzależnić 😉 Drugą propozycją do poszukiwania inspiracji jest strona Vista Create (https://create.vista.com/pl/) Strona posiada obszerną bazę szablonów, które można albo podpatrzeć, albo po założeniu konta przełożyć na swoją markę
Zerknij też na okładki swojej konkurencji i zobacz czym się wyróżniają. Super, jeśli porównasz zebrane pomysły i zastanowisz się jak przełożyć je na swoją identyfikację wizualną.
Jeśli przyjrzysz się okładkom podcastów w aplikacji to na pewno zauważysz, że posiadają wspólne elementy. Są nimi
- tytuł
- Zdjęcie autora lub logo marki
- elementy graficzne (główne i dodatkowe)
- Imię i nazwisko autora
Te elementy stanowią podstawę dobrego projektu okładki. Przybliżmy sobie każde z tych elementów:
Tytuł Podcastu – Miałam ostatnio sytuację, gdzie podczas odświeżania okładki klienta podała dość obszerną nazwę podcastu. Dlaczego chcę, aby tytuł składał się z maksymalnie 4 słów? Przede wszystkim dlatego, że chcę, aby był on widoczny w aplikacji. Umówmy się, podczas projektowania okładka wydaje nam się duża. Gdy projektujemy przybliżamy ją sobie, dopieszczamy szczegóły i tak dalej. Jednak w aplikacji jest ona mniejszą ikoną i trzeba skupić się na tym, aby jej elementy były widoczne.
Zdjęcie autora lub logo marki – Zdjęcie zazwyczaj jest używane po to aby podbić pozycję eksperta w danym temacie, z kolei logo promuje markę, firmę lub dany biznes. Zastanów się co będziesz promować swoim podcastem
Elementy graficzne – są to elementy graficzne spójne z twoją identyfikacją wizualną, obecnymi grafikami, czy elementy charakterystyczne dla podcastu np. ścieżka audio (kiedyś klientka, która chciała wprowadzić poprawkę do projektu, chcąc opisać o co jej dokładnie chodzi nazwała tą ścieżkę rurami haha) oraz inne charakterystyczne elementy dla podcastu np. mikrofon, czy sama nazwa Podcast
Imię i nazwisko autora – nie jest to rzecz wymagana. Może być wstawione jeśli zdecydujesz się na wstawienie w okładkę logo swojej marki, zamiast Twojego zdjęcia. Jednak projektuję też takie okładki, gdzie autor pomimo wstawionego zdjęcia chce, aby było widoczne jeszcze jego imię i nazwisko w celu lepszej rozpoznawalności. Jasne! Nie ma sprawy, ale niech to nie będzie element, który bije po oczach, a bardziej w formie akcentu.
Podział na 4 plany
Podzielmy okładkę według planów:
4 plan – tło – i za moment wytłumaczę ci dlaczego
3 plan – elementy graficzne
2 plan – imię i nazwisko autora – jako element dodatkowy, ale niech będzie uwzględniona całość
1 plan – tytuł podcastu i zdjęcie
Gdzie zaprojektować taką okładkę?
Osobiście jestem ogromną wielbicielką canvy (https://www.canva.com/) i śmiało mogę powiedzieć, że posiadając nawet wersję podstawową jesteś w stanie wyczarować graficzne cuda. Canva posiada szereg szablonów, których elementy możesz użyć do stworzenia własnych unikatowych grafik lub tworzyć projekty od zera.
To co ci mogę zdecydowanie doradzić to będziesz miała dużo większe pole możliwości jeśli elementy graficzne będziesz wyszukiwać w języku angielskim, hiszpańskim czy nawet rosyjskim.
Wymiary okładki podcastu
Okładka zawsze ma kształt kwadratu, jednak wymiary mogą się różnić w zależności od wymagań twojego hostingodawcy.
Największy akceptowany wymiar to 3000 x 3000 px, ale zdarza się, że hostingodawca wymaga mniejszej wielkości. Dlaczego to takie ważne? Otóż czym projekt ma wyższą ilość px tym grafika ma wyższa jakość. Grafika o mniejszej ilosci px, którą będziesz chciała rozciągnąć ponad jej wymiary może stać się mało wyraźna. Przykładowo Platforma Hostingowa Spreaker wymaga rozmiaru okładki o wielkości 1400 x 1400 px
Aktualne trendy w projektach graficznych
Aktualnie rozwija się moda na grafiki, które posiadają swego rodzaju trójwymiarowość. Jesteś w stanie ją uzyskać poprzez dodanie cieni, balans głębią czy użycie gradientów. Postaw na minimalizm, sprawdź jak prezentują się poszczególne elementy okładki z boku oraz w centrum. Stwórz przynajmniej dwa projekty i poddaj je pod głosowanie swoim obserwującym – na pewno docenią to, że bierzesz pod uwagę ich zdanie i dodatkowo przekonasz się co wolą.
Istnieje super narzędzie, dzięki któremu możesz podejrzeć jak wygląda zaprojektowana okładka w aplikacjach podcastowych na tle innych. Wystarczy wgrać projekt do darmowej aplikacji OnlyPod (https://onlypod.com/) i mieć pełną wizję swojej przyszłej okładki.
Okładka to oczywiście dopiero pierwszy etap promocji twojego podcastu w sieci.
Super jeśli powiążesz go z aktualnymi grafikami, które używasz w swojej marce, dla zachowania spójności.
A jeśli nie masz zmysłu graficznego i potrzebujesz wsparcia to zgłoś się do mnie.
Chcesz umówić się na
darmową konsultację?
Napisz do mnie
marianna.nurkowska@gmail.com