“Marianna chcę założyć podcast, mam wstępny pomysł, ale nie wiem od czego zacząć.”
Taką wiadomość otrzymałam w zeszłym tygodniu na Instagramie.
No i co dalej w takiej sytuacji?
Wyobraź sobie – Tworzy nam się w głowie wizja idealnego podcastu, mamy wstępny pomysł, pierwsze odcinki już podbijają internet w naszej głowie no i… co dalej? Skoro jest pomysł to dalej potrzebujesz strategii!
No i w kółko ta strategia i strategia. Pewnie od samego słowa kręci ci się w głowie, bo przecież wszystko zaczyna się od tego.
Dobrze ułożona strategia pozwoli Ci działać w sposób uporządkowany!
Strategia scali wszystkie twoje porozrzucane pomysły w głowie, pozwoli nadać właściwy kierunek myślom i spojrzeć dalej niż na kilka odcinków w przód. Dzięki określeniu takich rzeczy jak grupa docelowa, nisza, czy wyróżnik twojego podcastu jesteś w stanie
Określić swojego idealnego słuchacza – poznać jego potrzeby i problemy z jakim się mierzy oraz lepiej dopasować do niego treści.
Wyróżnić swój podcast z tłumu.
Sprawić, aby twoja audycja z czymś się kojarzyła twoim odbiorcom
Jak strategia wpływa na twoje działania podczas tworzenia odcinków?
Tworzy spójną całość.
Dokładnie wiesz do kogo mówisz.
Regularnie odpowiadasz na potrzeby swoich odbiorców.
Dzięki dobrze rozpisanej strategii
Wiesz kiedy publikować.
Masz gotowy zarys promocji w mediach.
Wiesz kogo możesz zaprosić do wspólnej audycji i wjakie współprace się angażować.
W jakie możliwości regularnie wzbogacać podcast.
Podcast nie jest na chwilę, przygotuj się do niego jakbyś startowała w maratonie, a nie w krótkodystansowym sprincie.
Co możesz pominąć na początek, a czego absolutnie nie może zabraknąć w twojej podcastowej strategii?
Przede wszystkim strategia to nie książka do czytania. Nie musi posiadać 200 stron i nie mieć końca. Choć niekórzy tworzą takie encyklopedie.
Jeśli myślisz o uruchomieniu podcastu to skup się na początek na trzech rzeczach: określeniu niszy , znalezieniu wyróżnika i dokładnej analizie swojej grupy docelowej.
Natomiast na początku nie musisz brać pod uwagę takich rzeczy jak:
Częstotliwość publikacji twojego podcastu – na ten moment to nie jest ci potrzebne, potrzebujesz na razie okreslić solidne fundamenty.
Szerokiego rozpisywania pierwszych odcinków – wystarczy na początek napisać kilka punktów czego będą dotyczyły.
Skupiania się na sezonowości tematów, na to będziesz miała czas później.
To nie koniec!
Oczywiście właściwie rozpisana strategia to dopiero początek twojej przygody z podcastem.
Pozostaje jeszcze ustalenie kilku kwestii takich jak: nazwa, okładka, hosting, sprzęt, identyfikacja wizualna, grafiki do mediów, plan promocji, recykling treści i… kilka pomniejszych kwestii.
Jeśli czujesz, że działania nad powstaniem podcastu zaczynają cię przytłaczać, to zgłoś się do mnie, a wspólnie ustalimy solidny plan uruchomienia twojego podcastu od strategii do promocji w mediach.