Strategie na zdobycie pierwszych słuchaczy bez wielkich mediów

Myślisz o rozpoczęciu przygody z podcastem?

Chcesz dzielić się fachową wiedzą na tematy z branży i budować pozycję eksperta? A może chciałabyś wypromować swój produkt bądź usługę i najlepiej się czujesz, gdy zamiast pisania długich treści – możesz swobodnie o tym opowiedzieć, jakbyś mówiła do koleżanki, z którą widzisz się na regularnej kawie?

Ale co jeśli dopiero zaczynasz istnieć w mediach i nie masz za dużej społeczności? Albo chcesz rozpocząć właśnie od podcastu i dopiero potem ruszyć z całą machiną contentu?

Jak zdobyć pierwszych słuchaczy nie posiadając jeszcze dużego konta? Czy warto angażować swój czas w podcast w takiej sytuacji? 

Moja odpowiedź brzmi WARTO

Załóżmy, że jesteś w miejscu, gdzie pierwszy lub kilka odcinków hulają sobie swobodnie na Spotify. Z jakich opcji mogłabyś skorzystać, aby zwrócić na siebie uwagę?

Udostępnij odcinek rodzinie i przyjaciołom

Poproś przy tym o dwie rzeczy. Niech po przesłuchaniu dadzą ci szczery i rozbudowany feedback na temat odcinka, oraz niech udostępnią go osobom, które według ich zdaniem będą zainteresowane tematem – czyli do Twojej faktycznej grupy docelowej. 

Możesz przemycić tutaj krótkie informacje, w których wspominasz o czym jest Twój podcast, jakie treści będą poruszane w przyszłości oraz gdzie Cię można znaleźć w Internecie.

Promuj odcinek w mediach

Informuj swoją społeczność! 

Pokazuj jak przygotowujesz się do nagrań, piszesz scenariusz odcinka, projektujesz grafiki i wiele więcej. Jeśli nie będziesz opowiadała o swoim podcaście, to w jaki sposób twoja grupa docelowa się o nim dowie?

Pewnie o tym już wiesz, ale uważam, że warto jeszcze wspomnieć Ci o jednej rzeczy – Jeśli myślisz, że jednodniowa promocja odcinka np. na Stories na Instagramie, gdzie poświęcasz jeden, max dwa kafelki na informację typu “Nowy odcinek jest już dostępny!” i załączasz link do podcastu – powinna w zupełności wystarczyć? To jesteś w błędzie.

Pozwól odcinkowi żyć w mediach, recyklinguj treści, aby były wstępem do przysłowiowego mięsa. Dzięki temu skierujesz ruch tam, gdzie chcesz i dużo więcej osób dowie się o Twoich treściach.

Promocja odcinka na grupach na facebooku

Opowiedz o swoim podcaście na grupach branżowych. Bądź szczególnie tam, gdzie przebywa twoja grupa docelowa. Pamiętaj o sprawdzaniu regulaminów, czy przypadkiem nie ma przypisanego konkretnego dnia na promocję treści z zewnątrz.

Promocja podcastu offline

To już trochę bardziej zaawansowana forma, ale nie skreślaj jej już na wstępie. Jak się do tego zabrać? Zastanów się gdzie przebywa Twoja grupa docelowa, w jakich miejscach i sferach się porusza. Pomyśl jak możesz wykorzystać te miejsca do promocji swojego podcastu. Rewelacyjnym sposobem jest przykładowo uczestniczenie w konferencjach oraz wydarzeniach branżowych. Ale nie tylko…

Zaproponuj wymianę promocyjną

Jest to nic innego jak krótka notka o twoim podcaście u innego podcastera. Ja to działa? W ramach wymiany promocyjnej podczas audycji wykorzystujesz przerywnik i czytasz notkę o podcaście partnera. W zamian partner wykonuje to samo w swoim odcinku.

To świetna metoda, ale działa tylko wtedy, gdy twój partner posiada podobną liczbę odbiorców i zbliżoną wielkość podcastu. 

Dlatego dobrze zastanów się komu zaproponujesz taką wymianę.

Zostań gościem w innym podcaście

Gdy pojawiasz się jako gość, dzieją się dwie ważne rzeczy:

  • Po pierwsze: Jesteś postrzegana jako ekspert z pewnym punktem widzenia.
  • A po drugie: Stajesz przed ludźmi, którzy już słuchają podcastów.

I ta rzecz jest szczególnie istotna, ponieważ już na wstępie docierasz do społeczności, która aktywnie słucha podcastów.

Czy wiedziałaś, że statystyczny słuchacz regularnie słucha aż 7 podcastów, o różnej tematyce?

Takie współprace dają również możliwość podwójnej promocji w mediach, nie tylko u gospodarza, ale też w mediach gościa.

Poproś o polecenie

W zakończeniu podcastu zawsze umieszczaj CTA (Call to Action). 

Pewnie będziesz prosić w nim o zaobserwowanie twojego profilu, dołączenie do listy e-mailowej lub zapisanie sie np. na konsultację. Jednak w pierwszych odcinkach szczególnie polecam Ci, aby prosić słuchaczy o udostępnienie Twojego podcastu osobom, którym według ich zdaniem odcinek się spodoba.

Scroll to Top