Sposoby na monetyzację podcastu
Kiedy zakładałam swoją markę początkowo chciałam się skupić na zdobyciu pierwszych zleceń oraz edukacji zarówno siebie jak i swoich odbiorców. Muszę przyznać, że gdy jako mama dwutygodniowego bobasa pod pachą zdecydowałam się w końcu wziąć życie we własne ręce i nie oglądać się na nikogo, to nie spodziewałam się, że właśnie tak potoczą się moje losy.
A jak one wyglądają? W tym momencie skupiam się na monetyzacji swojej marki, wspieram podopiecznych w tworzeniu ich własnych podcastów i uczestniczę w tworzeniu nowych projektów.
Na brak nudy na pewno nie mogę narzekać.
Ale dlaczego Ci o tym piszę? Ponieważ tworząc markę osobistą powinnaś skupić się na:
- edukacji
- postawieniu odpowiedzi na potrzeby twoich odbiorców
- i najważniejsze – możliwościach monetyzacji swoich działań
A wiesz, że za pomocą podcastu również można zarabiać?
Możliwości do wykorzystania jest całkiem sporo i można je wykorzystać w najróżniejszych kombinacjach. Na co warto zwrócić uwagę, to na sposób w jaki komunikujesz o sprzedaży w odcinku.
Monetyzacja Bezpośrednia
Czyli otwarta informacja o tym, że coś chcesz swoim odbiorcom sprzedać. Najczęściej możesz spotkać tą metodę w popularnych podcastach z dużą ilością wiernych odbiorców.
Ale możesz zastosować ją także, gdy dopiero zaczynasz swoją przygodę z podcastem.
Na pewno słyszałaś o jednej z najpopularniejszych
Reklama sponsorowana
Zazwyczaj taką reklamę umieszcza się przed rozpoczęciem audycji lub w podczas jej trwania, jako dodatkowy przerywnik. A najlepiej sprawdza się ona, gdy masz już zbudowaną pewną renomę w Internecie i twoi odbiorcy ufają ci na tyle, aby zakupić produkt, który reklamujesz.
Prośba o datki
To w mojej opinii dość kontrowersyjna opcja monetyzacji dla marki osobistej. Dlaczego? Ponieważ Z psychologicznego punktu widzenia ludzie są bardziej skłonni zapłacić, jeśli dostaną coś w zamian.
Moim zdaniem jedną z opcji, która może naprawdę rewelacyjnie wykorzystać tę metodę są podcasty działające w środowisku lub na rzecz organizacjach non-profit i tego typu podobnych.
Zamiast prosić o datki i wsparcie wielu podcasterów ostatnio decyduje się na zaproponowanie słuchaczom płatnych subskrypcji
Płatne subskrypcje
Pomyśl o tym jak o subskrypcji za Netflixa. Dzięki tej możliwości Twoi słuchacze płacą niewielką miesięczną opłatę, aby odblokować dodatkowe korzyści, takie jak
- Dodatkowe odcinki
- Odcinki, które nie zawierają reklam
- Czaty na żywo lub spotkania
- Dostęp umożliwiający dołączenie do prywatnej społeczności
- Lub niezliczone inne kreatywne korzyści
W zależności od wielkości odbiorców niektóre z tych bonusów mogą nie być odpowiednie. (Na przykład trudniej jest założyć społeczność, gdy masz tylko 10 członków). Jeśli jednak ekstra dodatkiem jest coś w rodzaju dodatkowej zawartości, możesz zacząć od dowolnej wielkości odbiorców.
Płatna grupa
Twoi słuchacze prawdopodobnie mają ze sobą wiele wspólnego, niezależnie od tego, czy są to problemy rodzicielskie, wspólna pasja do podróży po ameryce czy znalezienie najlepszego sposobu na budowanie pewności siebie na co dzień. Dlatego połączenie ich w społeczność, w której mogą spotkać ludzi o podobnych zainteresowaniach ma wiele zalet.
Twoi słuchacze dzięki grupie będą mieć możliwość kontynuowania wątków poruszanych w odcinku bez polegania wyłącznie na Tobie, a Ty jako autorka masz możliwość uczestniczenia w dyskusjach i dzięki temu zbierasz pomysły i materiały do kolejnych odcinków, które odpowiadają na potrzeby twojej społeczności.
Opcjami na stworzenie takiej przestrzeni dla twoich odbiorców jest przykładowo
- Grupa na Facebooku
- Platforma Circle
- lub Discord
Prywatny podcast
Posiadanie prywatnego, płatnego podcastu jest zdecydowanie mniej powszechne niż niektóre inne opcje zarabiania – zwłaszcza, że (no powiedzmy to na głos) ludzie są przyzwyczajeni do otrzymywania podcastów za darmo. Jeśli jednak rozważasz pójście w tym kierunku, rozważ udostępnienie kilku darmowych odcinków, aby dać potencjalnym słuchaczom pojęcie, czego mogą się po Tobie spodziewać.
Wystąpienia na żywo
Być może masz w planach zorganizować spotkanie na żywo – stacjonarnie lub wirtualnie. To rewelacyjny sposób na monetyzację twoich produktów i usług, promocję swojego podcastu, a także nawiązania kontaktu z odbiorcami.
Jeśli masz opcje subskrypcji dla swoich słuchaczy to opcja uczestniczenia w dodatkowych wydarzeniach na żywo ma jeszcze większą wartość
Motoryzacja Pośrednia
Mamy też szereg możliwości monetyzacji pośredniej – czyli wplatasz w komunikację swojej marki treści marketingowe, ale nieco bardziej ukryte, bez otwartej komunikacji “Kup Teraz!”
Jak możesz osiągnąć taką komunikację?
Przede wszystkim opowiadając o backstage’u swojej pracy, codziennych wyzwaniach, najczęściej otrzymywanych pytaniach, przedstawiania case stady lub opinii zadowolonych klientów. Masz tutaj na pewno szerokie pole do popisu w każdej branży 😉
Dzięki takiej komunikacji masz możliwość zainteresowania klienta swoimi produktami, czy usługami w sposób nienarzucający się. Tylko delikatnie popychasz go w stronę twoich produktów czy usług.
A co możesz sprzedawać w taki sposób?
Przede wszystkim to czym na ten moment dysponujesz:
- Kursy online
- Produkty cyfrowe oraz fizyczne
- Konsultacje
Możesz również informować o wydarzeniach, w których będziesz uczestniczyć i w jaki sposób zakupić do nich dostęp.
W metodzie pośredniej możesz również polecać produkty z których sama korzystać za pomocą programów partnerskich. Dzięki temu nie tylko opowiadasz o produktach z których regularnie korzystasz i zarabiasz jednocześnie, ale również twoi słuchacze czerpią z tego dodatkowe zniżki.
No dobra…. ale jak długo mam czekać, aby wysyłać komunikaty sprzedażowe w swoim podcaście?
To zależy, niektóre metody możesz wykorzystać od razu, a niektóre opcje będą zależeć od ilości posiadanych słuchaczy.
Dlatego zastanów się co i w jaki sposób chcesz zakomunikować w swoim następnym odcinku.
Podcasty o naprawdę różnej wielkości mogą zarabiać. Wszystko zależy od tego w jakiej niszy działasz i o czym opowiadasz. Każdą metodę, którą użyjesz będzie z czasem ewoluować, dlatego ważne, abyś wypróbowała kilka opcji, by przekonać się co u Ciebie działa.
Ale nie próbuj wykorzystać wszystkich za jednym razem!
Chcesz założyć podcast?
Chcesz umówić się na
darmową konsultację?
Napisz do mnie
marianna.nurkowska@gmail.com